Szkolenie- Praktyka- Zatrudnienie-Rozwój IV edycja
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO KL
Priorytet I Działanie 1.3. Podziałanie 1.3.3.
Termin realizacji kwiecień 2011 – listopad 2011 roku
Cel projektu
Aktywizacja społeczno-zawodowa młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym poprzez jej powrót do systemu edukacyjnego, uzyskanie kwalifikacji zawodowych oraz usamodzielnienie się.
Grupy docelowe.
110 uczestników w tym: 50 uczestników kat A wiek 15-17 lat
60 uczestników kat B wiek 18-24 lata
Jednostki realizujące projekt
- 13- 1 Hufiec Pracy - Skarżysko Kamienna – 20 osób kat B
- 13-3 Hufiec Pracy - Kielce - 30 osób kat B
- 13-5 Hufiec Pracy - Końskie – 109 osób kat A i 10 osób kat B
- 13-7 Hufiec Pracy - Pińczów – 20 osób kat A
- Środowiskowy Hufiec Pracy - Jędrzejów – 20 osób kat A
Uczestnicy kategorii A (Kategoria A - młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym w wieku 15-17 lat, z OHP lub spoza OHP, zaniedbująca obowiązki szkolne, zagrożona wypadnięciem z systemu oświaty, bądź nie realizująca obowiązku nauki. W kategorii A uczestnikiem może być osoba, która w momencie przystępowania do projektu będzie miała ukończone 16 lat i nie będzie miała ukończonych 18 lat) wezmą udział w następujących formach wsparcia
1/. Grupowe doradztwo zawodowe (20 h/grupę) Warsztaty obejmować będą zagadnienia: rynek pracy, metody aktywnego poszukiwania pracy, przygotowywanie dokumentów aplikacyjnych: listów motywacyjnych oraz CV, autoprezentacja, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, poznanie instytucji, instrumentów i usług rynku pracy oraz aktualnej sytuacji kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy.
Zajęcia prowadzone będą przez doradców zawodowych zatrudnionych w OHP na umowę o pracę oddelegowanych do pracy przy realizacji projektu w wymiarze czasu 1/8 etatu.
2 /Indywidualne wsparcie psychologiczne (3 h/osobę ) ma przede wszystkim na celu pomoc w rozwiązywaniu osobistych problemów związanych z np. sytuacją rodzinną, nieradzeniem sobie ze stresem i agresją, uzależnieniami, barierami w kontaktach interpersonalnych, niską samooceną itp. Ta forma wsparcia nie jest obowiązkowa, skierowana jest głównie dla osób które będą jej potrzebowały. Osoby, które nie mają potrzeby skorzystania z porady psychologa lub nie wykorzystają wszystkich godzin konsultacji będą mogły „odstąpić” je komuś, kto zgłasza większe zapotrzebowanie na ten rodzaj wsparcia. Zajęcia prowadzić będzie wyłącznie osoba posiadająca tytuł magistra psychologii i doświadczenie w pracy z młodzieżą, zatrudniony na umowę zlecenie.
Zaleca się nawiązanie kontaktów z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi lub stowarzyszeniami zrzeszającymi specjalistów celem właściwego doboru osób do prowadzenia zajęć z młodzieżą.
3 /Grupowe wsparcie psychologiczne – treningi i warsztaty (5 h/grupę) polegać będzie przede wszystkim na wzmocnieniu kompetencji społecznych uczestników projektu oraz na zbudowaniu zaufania wobec grupy. W ramach treningu przewidziane są zajęcia z zakresu integracji, komunikacji, negocjacji i rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Zajęcia prowadzić będzie wyłącznie osoba posiadająca tytuł magistra psychologii i doświadczenie w pracy z młodzieżą, zatrudniony na umowę zlecenie.
4/ Zajęcia z zapobiegania agresji i przemocy (6 h/grupę) W ramach treningu przewiduje się zajęcia z zakresu zapobiegania i kontrolowania agresji, radzenia sobie ze stresem oraz nauki właściwego reagowania w sytuacjach konfliktowych. Zajęcia warsztatowe powinny wskazywać uczestnikom pozytywne sposoby i techniki hamowania i rozładowywania agresji. Mają one również na celu rozwinięcie umiejętności interpersonalnych: komunikowania się z ludźmi, podejmowania decyzji, chronienie siebie w sytuacji nacisku grupowego, budowania właściwego wizerunku własnej osoby, otwartości i empatii. Zajęcia prowadzić będzie wychowawca lub pedagog zatrudniony w OHP- umowa o prace- w ramach oddelegowania do pracy przy realizacji projektu.
5/ Zajęcia z edukacji seksualnej (5 h/grupę) Program zajęć powinien dotyczyć głównie problemów natury seksualnej, którym musi stawiać czoła przeciętny nastolatek. Na zajęciach młodzieży należy uświadomić, że edukacja seksualna to nie tylko płciowość i fizjologia, ale również emocjonalne dojrzewanie do związku, bliskości z drugim człowiekiem i odpowiedzialność za dokonywane wybory. Zajęcia prowadzić będzie lekarz ginekolog, seksuolog lub osoba posiadająca wykształcenie z edukacji seksualnej zatrudniony na umowę zlecenie..
6/ Zajęcia kreatywnego spędzania czasu (3 wyjścia/grupę które mogą mieć charakter wyjść kulturalno-edukacyjnych (teatr, kino, muzeum itp.), wycieczek krajoznawczych oraz zajęć sportowych. W celu zapewnienia atrakcyjności zajęć, należy zadbać o ich różnorodność oraz uwzględnić preferencje uczestników wyrażone poprzez Kwestionariusz uzgodnień form wsparcia (zał.2A; 2B). Powinny one także pozwalać na rozwój zainteresowań, czy wydobywanie uzdolnień młodzieży. Ważne jest, by niosły treści edukacyjne, uczyły kultury czynnego wypoczynku, zachęcały do rozwoju (psychicznego i fizycznego), kształtowały kreatywne postawy, uczyły zasad fair play itp.
7/ Warsztaty wyrównawcze z przedmiotów szkolnych (15 h/osobę) zostały przewidziane w projekcie jako wsparcie dla młodzieży mającej problemy z nauką i tym samym zagrożonej wypadnięciem z systemu szkolnego. Zajęcia te zostaną dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników. Zajęcia mogą mieć formę indywidualną lub grupową, w zależności od zgłaszanych przez uczestników potrzeb. Zajęcia wyrównawcze z przedmiotów szkolnych prowadzić będą nauczyciele specjalizujący się w danej dziedzinie, posiadający doświadczenie w pracy dydaktycznej potwierdzonej, przynajmniej świadectwem ukończenia kierunkowych studiów podyplomowych -
zatrudnieni na umowę zlecenie. Dodatkowo uczestnicy , w ramach tych zajęć zostaną wyposażeni w wyprawkę szkolną (np.: zeszyty, segregatory długopisy, podręczniki słowniki itp.).
8/ Podstawowy kurs komputerowy ( 30h/ grupę) Zajęcia przewidują elementarne przygotowanie do pracy z komputerem, zastosowania programów komputerowych, dostosowanych do wieku uczestników (wraz z towarzyszącymi im materiałami dydaktycznymi), do tworzenia rysunków, obróbki zdjęć, tekstów i muzyki, naukę wyszukiwania, gromadzenia i przedstawiania informacji, wykonywania prostych obliczeń i symulacji procesów. W ramach powyższych zajęć młodzież odbywać będzie również zajęcia praktyczne np. jak przygotowywać i drukować własną gazetkę czy też jak stworzyć stronę internetową. Wskazane jest dostosowanie tematyki zajęć do umiejętności oraz zainteresowań uczestników. Szkolenia z zakresu obsługi komputera na poziomie podstawowym będą prowadzone przez uprawnione do tego osoby fizyczne lub prawne wyłonione zgodnie z ustawą PZP.
9/ Kurs językowy (80 h/grupę) Każdy uczestnik projektu weźmie udział w nauce jednego, wybranego języka obcego. Kursy będą dostosowane do poziomu zaawansowania beneficjentów ostatecznych. Niemniej jednak istotą tych szkoleń będzie dostarczenie młodzieży umiejętności komunikowania się w języku obcym, w tym np. odpowiedniego słownictwa ułatwiającego poszukiwanie zatrudnienia. Szkolenia językowe trwać będą cały semestr, obejmować 80 jednostek lekcyjnych, zaś po ich zakończeniu uczestnicy uzyskają zaświadczenia potwierdzające zdobyte kwalifikacje. Przeprowadzenie kursów językowych zlecone zostanie firmom zewnętrznym.
10 Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej (6 h/grupę) obejmie swoim zakresem naukę szybkiego reagowania w sytuacjach zagrożenia życia ( z budżetu szczegółowego wynika że realizacja na umowę zlecenie – natomiast informacja ustna z W-wy , że Firma zewnętrzna i ma zakończyć się certyfikatem)
Uczestnicy kategorii B (Kategoria B - młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym, w wieku 18-24 lata, nie ucząca się i niepracująca, wymagająca wsparcia w zakresie aktywizacji edukacyjnej w obszarze rynku pracy oraz integracji społecznej - w kategorii B uczestnikiem może być osoba, która w momencie przystępowania do projektu będzie miała ukończone 18 lat i nie będzie miała) wezmą udział w następujących formach wsparcia:
1/. Grupowe doradztwo zawodowe (20 h/grupę) Warsztaty obejmować będą zagadnienia: rynek pracy, metody aktywnego poszukiwania pracy, przygotowywanie dokumentów aplikacyjnych: listów motywacyjnych oraz CV, autoprezentacja, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, poznanie instytucji, instrumentów i usług rynku pracy oraz aktualnej sytuacji kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy. Zajęcia prowadzone będą przez doradców zawodowych zatrudnionych w OHP na umowę o pracę oddelegowanych do pracy przy realizacji projektu w wymiarze czasu 1/8 etatu.
2/ Grupowe wsparcie psychologiczne – treningi i warsztaty (5 h/grupę) polegać będzie przede wszystkim na wzmocnieniu kompetencji społecznych uczestników projektu oraz na zbudowaniu zaufania wobec grupy. W ramach treningu przewidziane są zajęcia z zakresu integracji, komunikacji, negocjacji i rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Zajęcia prowadzić będzie wyłącznie osoba posiadająca tytuł magistra psychologii i doświadczenie w pracy z młodzieżą, zatrudniony na umowę zlecenie.
3/ Indywidualne wsparcie psychologiczne (3 h/osobę ) ma przede wszystkim na celu pomoc w rozwiązywaniu osobistych problemów związanych z np. sytuacją rodzinną, nieradzeniem sobie ze stresem i agresją, uzależnieniami, barierami w kontaktach interpersonalnych, niską samooceną itp. Ta forma wsparcia nie jest obowiązkowa, skierowana jest głównie dla osób które będą jej potrzebowały. Osoby, które nie mają potrzeby skorzystania z porady psychologa lub nie wykorzystają wszystkich godzin konsultacji będą mogły „odstąpić” je komuś, kto zgłasza większe zapotrzebowanie na ten rodzaj wsparcia. Zajęcia prowadzić będzie wyłącznie osoba posiadająca tytuł magistra psychologii i doświadczenie w pracy z młodzieżą, zatrudniony na umowę zlecenie.
4/ Indywidualne zajęcia z doradcą zawodowym – (śr. 2 h/osobę) Zajęcia te mają na celu identyfikację potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia. Będzie to diagnoza predyspozycji zawodowych pod kątem planowania rozwoju kariery zawodowej, dokonana przez doradcę zawodowego, niezbędna do wyboru w projekcie kursu zawodowego. Ponadto zajęcia te przygotowywać będą w sposób praktyczny do rozmowy kwalifikacyjnej oraz do poruszania się po rynku pracy. Zajęcia prowadzone będą przez doradców zawodowych zatrudnionych w OHP na umowę o pracę oddelegowanych do pracy przy realizacji projektu w wymiarze czasu 1/8 etatu na grupę.
5/ Indywidualne zajęcia z prawnikiem – (1 h/osobę) Zakres tematyczny zajęć to pomoc prawna dla ofiar przemocy, porady prawne z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa pracy. Zajęcia będą miały formę konsultacji. Zajęcia prowadzić będzie prawnik, zatrudniony na umowę zlecenie.
6/ Grupowe zajęcia z prawnikiem – (5 h/grupę) powinny swym zakresem obejmować pomoc prawną dla ofiar przemocy, porady prawne z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa pracy. Wskazaną formą przeprowadzenia zajęć jest tzw. „pogadanka”. Zajęcia prowadzić będzie prawnik, zatrudniony na umowę zlecenie.
7/ Kurs przedsiębiorczości (grupa B 15 h/grupę) powinien efektywnie przygotowywać do założenia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Zajęcia te mają na celu zaszczepienie wśród młodych osób postaw przedsiębiorczych, oraz dostarczenie uczestnikom projektu niezbędnej wiedzy potrzebnej do założenia i poprowadzenia własnej działalności gospodarczej. Ponadto zakres kursu powinien objąć podstawy prawa pracy, gospodarki rynkowej, rozliczeń finansowo-podatkowych i księgowych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej. Zajęcia prowadzić będą wykwalifikowani doradcy zawodowi/ nauczyciele przedsiębiorczości zatrudnieni na umowę zlecenie.
8/ Kurs ECDL START podstawowy (60 h/grupę) Kursy ECDL (European Computer Driving Licence) START kończące się certyfikatem uznawanym w 25 państwach UE. Szkolenie obejmuje 4 moduły – ściśle określone oraz 4 certyfikaty. Szkolenie będzie prowadzone metodą blended learning co oznacza, że każdy uczestnik oprócz profesjonalnych szkoleń otrzyma specjalną multimedialną płytę CD, do samodzielnej nauki w domu. Certyfikat ECDL zaświadcza, że jego posiadacz potrafi prawidłowo realizować przy pomocy komputera podstawowe zadania, takie jak: edycja tekstów, wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego czy też sieci komputerowej. Przeprowadzenie kursów ECDL zostanie zlecone firmom zewnętrznym.
9/ Kurs zawodowy (śr. 150 h/ grupę) dla uczestników będzie uwzględniał oprócz zapotrzebowania zgłaszanego osobiście przez uczestników również ich predyspozycje zawodowe określone przez specjalistów – doradców zawodowych oraz potrzeby lokalnego rynku pracy. Szkolenia będą tak dobierane, aby stworzyć jak największe szanse zatrudnienia uczestnika na lokalnym rynku pracy po zakończeniu projektu, zwiększyć dostęp zarówno kobiet, jak i mężczyzn do zawodów zdominowanych przez przedstawicieli/przedstawicielki jednej płci oraz promować inicjatywy na rzecz godzenia życia rodzinnego z obowiązkami zawodowymi. Dobór kursów uwzględniać będzie kwestie barier, z którymi najczęściej kobiety spotykają się na rynku pracy. Podczas wyboru kursów kobiety i mężczyźni nie będą mieli narzucanych typowo „kobiecych” i „męskich” zawodów. Przeprowadzenie kursów zawodowych zlecone zostanie firmom zewnętrznym.
10/ Kurs językowy (80 h/grupę) Każdy uczestnik projektu weźmie udział w nauce jednego, wybranego języka obcego. Kursy będą dostosowane do poziomu zaawansowania beneficjentów ostatecznych. Niemniej jednak istotą tych szkoleń będzie dostarczenie młodzieży umiejętności komunikowania się w języku obcym, w tym np. odpowiedniego słownictwa ułatwiającego poszukiwanie zatrudnienia. Szkolenia językowe trwać będą cały semestr, obejmować 80 jednostek lekcyjnych, zaś po ich zakończeniu uczestnicy uzyskają zaświadczenia potwierdzające zdobyte kwalifikacje. Przeprowadzenie kursów językowych zlecone zostanie firmom zewnętrznym.
11/ Kurs prawa jazdy (60 h/osobę) W ramach organizowanych kursów uczestnicy nauczą się prowadzić samochód osobowy, przystąpią do państwowych egzaminów na prawo jazdy (do 3 prób). Podczas kwalifikowania uczestników do wzięcia udziału w tej formie wsparcia zachowany zostanie parytet 60 % kobiet / 40 % mężczyzn. Przeprowadzenie kursów prawa jazdy zostanie zlecone firmom zewnętrznym.
12/ Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej (16 h/osobę ) obejmie swoim zakresem naukę szybkiego reagowania w sytuacjach zagrożenia życia oraz zakończy się zdobyciem certyfikatu . Kurs w wymiarze 16 h przeznaczony jest dla uczestników projektu, którzy nie wezmą udziału w kursie prawa jazdy kat. B. Przeprowadzenie kursów zostanie zlecone firmom zewnętrznym.
13/ Praktyki zawodowe (60 h/osobę) w miejscu pracy zdobywanie wiedzy lub umiejętności zawodowych poprzez praktyczne wykonywanie zadań na stanowisku pracy, bez nawiązywania stosunku pracy z pracodawcą.
Praktyka odbyć się będzie na podstawie porozumienia zawartego przez daną jednostkę OHP (WK lub CKiW) z pracodawcą i uczestnikiem projektu według określonego programu . Przy ustalaniu programu powinny być uwzględnione predyspozycje psychofizyczne i zdrowotne, poziom wykształcenia oraz dotychczasowe kwalifikacje zawodowe bezrobotnego. Program praktyki powinien ułożyć opiekun praktyki u pracodawcy oraz przedłożyć do zaakceptowania koordynatorowi lokalnemu projektu.